JomPAY FAQ:
Soalan 1 :
Apa itu JomPAY?
Jawapan :
JomPAY adalah skim pembayaran bil kebangsaan Malaysia yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh MyClear, di bawah naungan Bank Negara Malaysia dengan penyertaan bank-bank dan bil besar. JomPAY mewujudkan ekosistem pembayaran bil boleh diakses kepada pengguna, bank-bank dan bil, di mana pelanggan daripada 42 bank-bank di Malaysia boleh membayar bil di mana sahaja dan bila-bila masa. Untuk perniagaan dan bil, menggunakan JomPAY untuk mengutip bayaran daripada pelanggan menjimatkan masa dan wang, meningkatkan aliran tunai, dan membuat perdamaian pembayaran diterima dan lebih mudah.
Soalan 2 :
Apakah kemudahan yang disediakan melalui JomPAY?
Jawapan :
Dengan JomPAY, anda boleh menikmati kemudahan bayaran balik pinjaman perumahan/sewa dan penyelengaraan (MC). Melalui JomPAY, transaksi anda lebih cepat, selamat, dan mudah.
Soalan 3 :
Adakah JomPAY percuma?
Jawapan :
Ya, perkhidmatan JomPAY adalah PERCUMA. Tiada caj dikenakan bagi bayaran balik pinjaman perumahan/sewa dan penyelengaraan (MC).
Soalan 4 :
Di manakah saya boleh menggunakan JomPAY?
Jawapan :
Kemudahan JomPAY boleh dinikmati melalui perbankan internet dan telefon mudah alih melibatkan 42 bank yang terlibat. Senarai bank boleh diperolehi di Portal Rasmi JomPAY.
Soalan 5 :
Adakah saya perlu mendaftar sebelum membuat pembayaran dengan JomPAY?
Jawapan :
Pendaftaran tidak diperlukan dengan JomPAY. Anda hanya perlu memastikan mempunyai akses kepada perbankan internet bagi bank yang terlibat.
Soalan 6 :
Saya telah mempunyai akaun (perbankan internet) bank yang terlibat. Apakah langkah pertama yang perlu dilakukan untuk menggunakan JomPAY bagi bayaran balik pinjaman/penambahan pinjaman perumahan/sewa dan penyelengaraan (mc)?
Jawapan :
Anda hendaklah mendapatkan Biller Code dan Ref-1 serta Ref-2 dari pihak HDC
Soalan 7 :
Apakah yang dimaksudkan dengan Biller Code?
Jawapan :
Biller Code adalah nombor unik untuk mengenalpasti Biller bagi JomPAY. Biller Code bagi JomPAY HDC adalah seperti berikut.
Kemudahan |
Biller Code |
Pinjaman Perumahan/Sewa Dan Penyelengaraan (Mc) |
61887 |
Soalan 8 :
Apakah Ref-1?
Jawapan :
Ref-1 adalah nombor unik yang digunakan oleh HDC untuk mengenal pasti akaun pinjaman perumahan/sewa dan penyelengaraan (mc) anda.
Soalan 9 :
Adakah Ref-1 berubah-ubah untuk bayaran seterusnya?
Jawapan :
Tidak. Ref-1 untuk JomPAY HDC adalah tetap berdasarkan no akaun pinjaman perumahan/sewa dan penyelengaraan (mc) pelanggan. Pelanggan digalakkan mengemaskini sebagai Favourites setelah berjaya membuat transaksi pertama.
Soalan 10 :
Apakah langkah-langkah untuk menggunakan JomPAY Online?
Jawapan :
Berikut adalah langkah-langkah mudah untuk menggunakan JomPAY Online (Untuk CIMB Click):
- Login ke dalam on-line banking anda
- Klik pada menu ‘Pay’ dan pilih ‘Bills’
- Pilih akaun bank anda dan pilih ‘JomPay’
- Seterusnya, masukkan Biller Code = 61887 dan klik ‘Submit’
- Masukkan perkara berikut:-
- Ref-1 = Nombor Akaun Pinjaman/Sewa/ penyelengaraan (MC) anda
- Ref-2 = Nombor Kad Pengenalan anda
- Amount = Jumlah yang hendak dibayar
- Klik ‘Proceed To Payment’
10. Semak butiran pembayaran
11. Klik ‘Request for TAC’, dan masukkan nombor TAC dan tekan ‘Confirm’
12. Selesai.
Soalan 11 :
Siapakah kategori pelanggan yang boleh menggunakan JomPAY?
Jawapan :
Jika pemilik Akaun Pinjaman/Sewa/ penyelengaraan (MC) meminta pihak ketiga membuat bayaran, pastikan Ref-2: dimasukkan No Kad Pengenalan pemilik akaun tersebut.
Soalan 12 :
Adakah terdapat had bagi bayaran melalui JomPAY?
Jawapan :
Had bayaran bagi JomPAY adalah seperti berikut:
Kemudahan |
Had minimum |
Had maksimum |
Bayaran balik Pinjaman/Sewa/ penyelengaraan (MC) |
RM1.00 |
Tiada had |
Soalan 13 :
Apakah yang perlu saya lakukan setelah bayaran tidak berjaya?
Jawapan :
Pertama sekali, pastikan butiran bayaran adalah betul termasuk Biller Code, Ref-1 dan Jumlah Pembayaran.
Untuk bantuan seterusnya, sila hubungi HDC HQ 082-444346/444548, HDC Sibu 084-236227/228/229 dan HDC Miri 085-656134/661058.